Denna sida upp – kampanj för att rädda spädbarns liv
Om spädbarn alltid läggs att sova på rygg minskar risken för plötslig spädbarnsdöd. Spädbarnsfonden och företaget Geggamoja har inlett ett samarbete och och en kampanj för att sprida kunskap om plötslig spädbansdöd.Geggamoja har tagit fram en specialdesignade body som ska påminna föräldrar om att alltid lägga sina spädbarn på rygg när barnet ska sova. Bodyn har texten Denna Sida Upp skrivet på flera språk. I kampanjen ingår även en snuttefilt.
Alltid lika aktuelltI början av 1990-talet dog omkring 150 barn varje år i Sverige i plötslig spädbarnsdöd. När forskare upptäckte sambandet mellan plötslig spädbarnsdöd och att spädbarn sov på mage startade en omfattande informationskampanj om vikten av att lägga spädbarnet på rygg när det skulle sova. På några år sjönk antalet barn som dog till omkring 10 till 15 per år. Ett trendbrott skedde dock år 2010 då 24 barn dog. – Det kan vara en statistisk slump men också ett tecken på att fler börjar lägga spädbarn på mage när barnet ska sova. En del kanske också lägger barnet på sidan, vilket ökar risken för att spädbarnet rullar över på mage. Vi vet att ryggläge är det bästa förebyggande rådet, med denna kampanj vill vi göra föräldrar uppmärksamma på vikten att alla spädbarn ska sova på rygg, säger Ingela Rådestad, ordförande i Spädbarnsfonden. Denna sida upp-kampanjen startar i samband med Underbara Barn-mässan 12-14 oktober, där en del av biljettförsäljningen går till spädbarnsfondens verksamhet.
Köp bodyn på mässanBodyn och snuttefilten med texten Denna sida upp kommer att säljas på mässan, men även via Geggamojas återförsäljare och i Geggamojas webbshop. Vinsten går till spädbarnsfondens verksamhet.- Vi är enormt glada över att kunna hjälpa spädbarnsfonden men att sprida information om plötslig spädbarnsdöd och dödlighet i magen, på detta sätt kan vi vara med och skapa en förändring samt sänka statistiken, säger Anna Rietz, designer på Geggamoja.För mer information besök:
Geggamojas webbshop
Spädbansfonden
Underbara Barn