TipsVi testar

Stokke Trailz får högsta betyg i nytt barnvagnstest

Stokke Trailz
Barnvagnsblogg.com har hunnit testa 60 olika barnvagnsmodeller och nu har turen kommit till Stokke Trailz. Här berättar Elin varför hon gillar Stokkes allroundvagn så mycket och du kan läsa vad hon tycker i detalj om Trailz och dess olika funktioner. Redan nu kan vi avslöja att Barnvagnsblogg.com ger Stokke Trailz betyg 5 av 5! Denna text är publicerad i samarbete med Stokke och Barnvagnsblogg.com

Test av Stokke Trailz

Jag, som heter Elin och driver
Barnvagnsblogg.com, har testat nästan 60 olika barnvagnar. Trots det är det här den första Stokke-vagnen jag testar och det är alltid trevligt att bekanta sig med ett nytt märke.

Utmärkande för Stokkes vagnar är att de är höga, vilket gör att du lättare kommunicerar med ditt barn. Jag har testat Stokke Trailz som sittvagn i ett samarbete med Stokke. Jag har använt den i min vardag under några veckor, jag har testat Trailz på promenader, i skogen, i affärer, på bussen och att lasta i bilen. Här kommer först sammanfattningen av min recension av Stokke Trailz, sedan en ordentlig genomgång av vagnen, del för del.

En mycket bra allrondvagn

Stokke Trailz är en riktigt bra allroundvagn som klarar slalom i affärer lika bra som skogsstigen. Den är ganska liten och smidig samtidigt som den är rejäl och robust. Det känns som en mycket välbyggd vagn av hög kvalitet. Sittdelen är rymlig även om sittytan kan upplevas väl kort. Varukorgen är enorm vilket gör att du kan packa massor och ha med dig i princip vad du vill. Dessutom har vagnen ett skönt gung vilket ger en mjuk och bekväm åkning.

Största nackdelarna med Stokke Trailz tycker jag är att den är lite bökig att fälla ihop, den är också lite bredare mellan bakhjulen än vad jag hade önskat. Hade jag fått önska hade jag föredragit ett uppfällbart fotstöd och swing away-båge, men det är detaljer.

Jag rekommenderar Stokke Trailz varmt till föräldrar utan bil som behöver gott om packutrymme i vagnen och som åker mycket kollektivt. Jag rekommenderar den till de som vill ha en rymlig och rejäl barnvagn som passar hela vagnperioden och en vagn som fungerar bra på alla underlag och i nästan alla situationer, både på stan och på skogsstigar. Den passar särskilt dig som är lång, men fungerar också bra till kortare personer (själv är jag 167 cm). Den passar också dig som bor på landet eller ofta går i terräng men ändå vill ha en vagn med svängbara framhjul som är smidig på stan.

Stokke Trailz passar inte dig som åker mycket bil och vill ha en vagn som är lätt och smidig att fälla ihop och packa in i bilen.

Stokke Trailz finns i sju olika färger på sittdelen och det finns även olika style-kit att köpa till. Som sittvagn kostar den ca 10 000 kronor. Jag har valt att ge Stokke Trailz högsta möjliga betyg – 5 av 5!

Toppbetyg för Stokke Trailz

Sittdel: 4

Promenadkörning: 5

Terrängkörning: 5

Stadskörning: 4

Hopfällning: 4

Totalbetyg: 5

Sittdel – ergonomisk och rymlig

Stokke Trailz har vändbar ergonomisk sittdel som går att ställa i tre olika lutningslägen när den är bakåtvänd, ett väldigt upprätt sittläge, ett viloläge och ett liggläge. Framåtvänd finns endast två lägen, sittläge och viloläge. Sittläget är som sagt väldigt upprätt, vilket min son tycker om, men det upprätta sittläget i kombination med att sittvagnen är ganska kort gör att du får känslan av att barnet lätt kan glida ur sitsen, men det gör hen så klart inte så länge man använder selen.

Viloläget är ett normalt halvlutat läge och liggläget är nästan fullt, även om det aldrig kan bli plant eftersom sittdelen är ergonomisk. Det viloläge som erbjuds när sittdelen är framåtvänd är ganska upprätt och jag skulle inte tro att det är så bekvämt att sova i. Jag upplever det däremot inte som något problem eftersom jag gärna har mina barn vända mot mig så länge som möjligt. Och skulle barnet vilja sitta framåtvänt går det faktiskt att vända det bakåt just när det ska sova.

Lutningen justeras genom att trycka in en ljusgrå knapp under sitsen, allt som har en funktion på Stokkes vagnar är ljusgrått/vitt, förutom bromsen som är orange. Den lilla knappen eller pinnen finns på båda sidor av sitsen och det räcker att trycka in på en av sidorna. Du behöver sedan använda andra handen för att ändra lutningen på sitsen. Jag tycker att det fungerar bra att ändra lutningen och det är bra att du har en hand ledig att luta sitsen med. Det finns också en markering på sidan av sittdelen som visar grönt om sittdelen är i rätt läge och sitter som den ska, och rött om den inte sitter rätt. För att vända sittdelen trycker du in de gråa knapparna ovanför cirkeln på sitsen, det är lätt att trycka in dem och vända sitsen.

Sittdelen sitter riktigt högt, detta är faktiskt den högsta barnvagn jag testat, den är hela 67 cm från marken upp till sittytan. Detta gör att vagnen till en början känns väldigt stor, men du vänjer dig ganska snabbt. Fördelen är att du kommer nära barnet vilket gör att det både är lättare att ha kontakt och prata med barnet, men också att det är lättare att fixa något med barnet, stoppa i nappen eller sätta på en vante t ex utan att anstränga ryggen. Dessutom ser barnet betydligt mer runt omkring sig när det sitter högre upp. Jag upptäckte också att den höga sittdelen ger en bekväm höjd för mig att arbeta på när jag ska sätta i en ny åkpåse i vagnen 😉 Höga vagnar kan ha en tendens att kännas ostabila men så tycker jag inte alls är fallet med Trailz, Stokke har kompenserat genom att göra den lite bredare och jag tycker den känns både stadig och rejäl.

Bågen är avtagbar genom att trycka in knapparna på båda sidorna om bågen och dra ut den. Det är väldigt lätt gjort men det går inte att lossa bågen på ena sidan och svänga undan den, du behöver alltså en plats att lägga ifrån dig bågen och du ska lossa den när barnet ska sättas i.

Själva sittdelen är som sagt ergonomisk, den är lite äggformad vilket jag tycker gör att den är ganska mysig. Den passar bra både för min yngsta på 10 månader som är 75,5 cm lång och väger nästan 10 kg och min äldre dotter som är 3,5 år och 101 cm lång. Hon har dock passerat maxvikten på 15 kg så hon har bara provsuttit vagnen. Sittytan är kort och det upplever jag som något lite negativt när jag använder en tjock åkpåse och djupet i sitsen minskar ytterligare. Utan något extra i sitsen tycker jag dock att båda barnen sitter bra. Sittdelen är rymlig och min äldre dotter har inga problem att få plats varken på längden eller bredden.

Sele är lätt att knäppa

De som haft Emmaljunga känner igen sig i Stokke Trailz sele, den har nämligen samma spänne. Stokke Trailz har en fempunktssele som är ställbar i tre olika höjder för axelbanden. Spännet är lätt att knäppa och knäppa upp och axelbanden kan lätt knäppas av om du inte vill använda dem.

Selen har mjuka axelmuddar. Det går inte att ställa längden på grenbandet och jag upplever ibland det som lite väl långt.

Suffletten ger bra skydd

Jag tycker Stokke Trailz har en bra sufflett. Den går att fälla ut i två olika steg och har även en extra solkeps som kan vikas ut, vikas in eller tas bort helt med dragkedja. Med solkepsen framme tycker jag att suffletten ger riktigt bra skydd när vagnen är i sittläge och helt okej skydd även i liggläge.

Suffletten är tunn men i ett kraftigt material som är vindtåligt, den blir ordentligt sträckt när du fäller ut den vilket ser snyggt ut och den har riktigt bra vattenavvisande egenskaper. Om du öppnar upp en dragkedja baktill på suffletten så finns ett vädringsfönster som säkert kommer bra till användning under sommarmånaderna. Det är också bra placerat för att användas som tittlucka.

Fotstödet är ställbart

Stokke Trailz har ett fotstöd helt i plast som är ställbart i tre olika längder. Det justeras genom att du trycker in ett handtag under fotstödet och förlängs alltså utåt för att anpassas efter längden på barnets ben. Det går inte att fälla upp när barnet sitter, men följer dock med upp när sitsen lutas bakåt. För att min yngre son skulle sitta helt optimalt i vagnen hade jag önskat att fotstödet gick att fälla upp. Det kortaste läget på fotstödet är dock lagom till honom men han kan ha lite svårt att hitta fotstödet och var han ska placera fötterna, särskilt när åkpåse används. När fotstödet är i sitt längsta läge är det 22 cm som längst vilket gör att det fungerar bra även till riktigt långa barn.

Fotstödet är som en båge som går ut från sittdelen och har ett hål i sig, det medför en del mindre problem te x när myggnätet används, jag får det bara att sitta bra när fotstödet är i det innersta läget. Om du använder en åkpåse med flera öppningar för grenbandet får du vara uppmärksam så att det inte hamnar någon öppning nedanför sitsen, då strömmar massor av kall luft in i hålet. Eftersom fotstödet är helt i plast är det lätt att torka av om barnet har smutsiga skor.

Liggdel och babyskydd finns som tillbehör

Det finns både liggdel och adapter för babyskydd till Stokke Trailz. Liggdelen har jag inte själv testat, men det är en separat liggdel som är riktigt stor och rymlig, även den sitter högt upp precis som sittdelen.

Stokke har två egna versioner av Besafes babyskydd iZi Go (till vänster) och iZi Sleep, de passar direkt på chassit utan adapter. Dessutom finns en separat adapter som passar alla Maxi-Cosis babyskydd.

Handtag som passar alla förare

Stokke Trailz har ett knäledhandtag med en skön skumbelägging. Det är ställbart i fem olika körvänliga höjder och det finns också ett sjätte läge där det är helt nerfällt. Höjden på handtaget i de fem körvänliga lägena är mellan 91-116 cm.

Stokke Trailz handtag passar alla, i det högsta läget är det riktigt högt, men jag som är 167 cm och gillar att ha handtaget lågt tycker ändå det fungerar utmärkt med handtaget i det horisontella läget. Min man som är 184 cm har handtaget ett hack upp, men då finns det alltså två högre lägen ovanför det som han tycker är för höga. Handtaget har en skön rundning som jag tycker gör det jätteskönt att hålla i.

Varukorgen är mycket rymlig

Varukorgen på Stokke Trailz är helt otrolig, den har storleken av en mindre badbalja, dessutom har den ordentligt med plats upp till sittdelen så du kan packa massor på höjden. Jag har hittills aldrig upplevt Stokke Trailz varukorg som för liten och det vill inte säga lite då jag tenderar att packa en hel del och ofta behöva ha med mig stora grejer. En stor veckohandling är inga som helst problem, inte heller en lite mindre veckohandling med en ganska stor kartong och regnskyddet ovanpå. Två stora och ett lite mindre paket som skulle lämnas in var inte heller några problem. Till och med min 3,5-åring kan lägga sig bekvämt till rätta i varukorgen (då passeras dock maxvikten på 10 kg rejält).

Det är så befriande att ha en varukorg som klarar min vardags alla packbehov. Tidigare har jag ofta behövt oroa mig för att allt ska få plats. Att båda handla och hämta ut ett paket har varit ett bekymmer för att jag inte vet hur jag ska få med mig allt och att t ex. låna böcker på biblioteket innan jag handlar har jag aldrig ens vågat mig på, men med Stokke Trailz skulle jag inte tveka. Har du inte tillgång till bil utan ofta packar mycket i vagnen vill jag verkligen rekommendera Stokke Trailz, den klarar nästa allt och det är så skönt att veta.

Varukorgen på Stokke Trailz har ett mått på 60×47 cm, den är lagom djup, otroligt lätt att komma åt och det finns otroligt mycket utrymme på höjden. Baktill finns en kant som du kan välja att antingen ha invikt för att få bättre tillgång eller vika ut för att få mer plats att packa.

Jag tycker dock att åtkomsten är jättebra även med kanten utfälld och ju större varukorg desto bättre så jag har den nästan alltid utfälld. Varukorgen är gjort i ett vattentätt material som gör att det inte skvätter in vatten eller lera i varukorgen. Längst ner finns tre små hål som är till för att vatten som samlas i varukorgen ska rinna ut. Maxvikten i varukorgen är 10 kg.

Broms, hjul och fjädring funkar bra

Stokke Trailz har en vanlig kugghjulsbroms av revolvertyp med fotpedal. Det är riktigt lätt att bromsa genom att trycka ner bromsen och “obromsa” genom att fälla upp den igen.

Stokke Trailz har riktigt stora och rejäla lufthjul. Bakhjulen är 30 cm i diameter och framhjulen är 25 cm i diameter. Framhjulen är svängbara men går att låsa genom att trycka ner knappen ovanför framhjulet. Den kan vara lite trög men bara du inte är rädd för att ta i så går det bra. Alla fyra hjulen går också lätt att ta av.

Stokke Trailz har mjuk fjädring med otroligt bra gung i chassit. Den har också fjädring i framhjulen som flexar skönt mot ojämnheter. På den här filmen har jag bromsat vagnen, det är bara flexet i chassit som gör att hjulen rör på sig. Gunget är riktigt bra, det inte bara dämpar bra när du går i terräng utan det gör också vagnen riktigt skön att köra och gör att du lätt kan vagga ditt barn till sömns i vagnen. Det gäller att inte sonen får åka i vagnen vid fel tidpunkt för det är väldigt svårt att hålla honom vaken i vagnen, han somnar lätt av gunget. Av de vagnar med svängbara framhjul som jag testat är det här absolut en av de som har bäst gung.

Broms, hjul och fjädring funkar bra

Stokke Trailz har en vanlig kugghjulsbroms av revolvertyp med fotpedal. Det är riktigt lätt att bromsa genom att trycka ner bromsen och ”obromsa” genom att fälla upp den igen.

Stokke Trailz har riktigt stora och rejäla lufthjul. Bakhjulen är 30 cm i diameter och framhjulen är 25 cm i diameter. Framhjulen är svängbara men går att låsa genom att trycka ner knappen ovanför framhjulet. Den kan vara lite trög men bara du inte är rädd för att ta i så går det bra. Alla fyra hjulen går också lätt att ta av.

Stokke Trailz har mjuk fjädring med otroligt bra gung i chassit. Den har också fjädring i framhjulen som flexar skönt mot ojämnheter. På den här filmen har jag bromsat vagnen, det är bara flexet i chassit som gör att hjulen rör på sig. Gunget är riktigt bra, det inte bara dämpar bra när du går i terräng utan det gör också vagnen riktigt skön att köra och gör att du lätt kan vagga ditt barn till sömns i vagnen. Det gäller att inte sonen får åka i vagnen vid fel tidpunkt för det är väldigt svårt att hålla honom vaken i vagnen, han somnar lätt av gunget. Av de vagnar med svängbara framhjul som jag testat är det här absolut en av de som har bäst gung.

I hopfällning i två steg

Stokke Trailz är inte den smidigaste vagnen att fälla ihop, men inte direkt den osmidigaste heller. Den plockas isär i två delar när du ska fälla ihop den, eller ja, det går att fälla ihop den med sittdelen framåtvänd, men det är inget du använder i praktiken, den blid då väldigt lång.

Så, det första du gör när du ska fälla ihop vagnen är alltså att ta av sittdelen. Sedan drar du de två vita knapparna på chassit mot dig, för att fälla ner handtaget mot chassit. Vik sedan in handtaget.

Den främre vita knappen som syns på bilden ska tryckas in och sedan drar du båda knapparna mot dig. Då kan du vika ihop chassit som kan stå själv när det är i hopfällt. Det finns dock inget lås för chassit som håller det i hopfällt.

Chassit blir 95x63x35 cm i hopfällt. Sittdelen kan placeras ovanpå chassit med bågen på och vagnen blir då 95x63x50 cm i hopfälld. Tar du av hjulen blir chassit bara 86x54x23 cm.

Skön körkänsla i all terräng

Stokke Trailz är riktigt skön att köra. Den rullar lätt, svänger lätt och den har ett riktigt skönt gung vilket gör att den är mjuk att köra. Det blir en annan komfort att köra vagnar med bra fjädring tycker jag. Detta är en av de vagnar med svängbara framhjul som har bäst fjädring av alla jag testat. Den är som sagt lättkörd, går med lätthet att köra med en hand. Hävkraften är också bra, det är inga problem att häva den uppför trottoarkanter eller upp på en buss. Det är faktiskt väldigt sällan den behöver hävas för den rullar mjukt över både trösklar och nersänkta trottoarkanter utan att man behöver häva den.

Stokke Trailz är några centimeter bredare än vad jag skulle önska, jag får den till 63 cm bred och det är inte på något sätt en extremt bred vagn men den tillhör de bredare och jag ser gärna att vagnar håller sig mellan 57-60 cm i bredd. Bredden gör att det är lite krångligare att ta sig fram i trånga butiker och att du ibland får gå omvägar för att ta dig dit du vill. Jag upplever dock inte detta som något stort problem utan vagnens lättkördhet i kombination med att det är en ganska kort vagn tycker jag ändå gör att den är trevlig att gå på stan med. Vagnen tar sig också fram på kullersten och över trottoarkanter utan problem.

Riktigt stora lufthjul i kombination med bra fjädring och gung i chassit och fjädring i framhjulen som ger efter för ojämnheter gör att denna vagn är riktigt bra även i tuff terräng, jag har kört vagnen i min terrängbana som jag kör alla vagnar i och detta är absolut en av de bästa, kanske den allra bästa vagnen med svängbara framhjul som jag testat. De stora hjulen gör att den tar sig fram utan problem och fjädringen gör att det faktiskt går riktigt mjukt, visst guppar det en del när det kommer riktigt mycket rötter och stenar, men det gungar snarare än att hoppa, som det oftast gör på vagnar med lite sämre fjädring. Vagnar med fyra fasta lufthjul och dressinfjädring slår den dock inte, det finns inget som slår dämpningen i gammal hederlig dressinfjädring. Faktum är att denna vagn ger mig lite känslan av en vagn med fyra fasta hjul, den är stor, rejäl, den bara rullar på så där pansarvagns-liknande, men samtidigt har den fördelen och lättkördheten med de svängbara framhjulen. Den är inte alls så klumpig som en barnvagn med fyra fasta hjul.

Jag har tyvärr inte testat Stokke Trailz i snö. Men med de stora lufthjulen kan jag inte tänka mig annat än att den funkar bra i snö.

Jag har åkt buss med Stokke Trailz ett flertal gånger. Trots att barnvagnen är lite bredare än vad som skulle vara helt optimalt, så upplever jag den ändå som smidig att åka kollektivt med och det beror främst på att den blir väldigt kort när du fäller in handtaget. Den blir endast 82 cm lång med handtaget infällt och den blir faktiskt inte längre än så även om du fäller den i liggläge (lite beroende på hur långt ut du har fotstödet iofs). Det gör att den tar lite plats och inte sticker ut i bussgången. Vagnen är också lätt att häva och står stadigt med bra grepp på bussgolvet med sina fyra lufthjul.

Stokke Trailz är inte supersmidig att fälla ihop och packa in i bilen, du måste ta av sittdelen och fälla vagnen i två delar vilket jag alltid tycker är lite extra jobbigt eftersom jag aldrig vet var jag ska lägga sittdelen under tiden som jag fäller ihop chassit. Du måste också tömma hela varukorgen för att kunna fälla ihop vagnen. När du tagit av sittdelen är chassit ganska lätt att fälla ihop men ett lås hade varit smidigt så att den inte fäller upp sig igen när du ska lyfta in den. Väl inne i bagaget tar vagnen medelstor plats för att vara denna typen av vagn, den är varken väldigt liten eller väldigt stor. I vår SAAB 9-5 kombi tar den såhär mycket plats.

Jag har även kört Stokke Trailz med ståbräda, Buggyboard Maxi och tycker att det fungerar riktigt bra. Med fotstödet i innersta läget fungerar det bra för dottern att stå innanför handtaget även i liggläge, vill du ha fotstödet längre ut kan det bli trångt. Däremot i sittläge är det mer plats. Barnen hamnar riktigt nära varandra i och med att sittdelen är placerad långt bak, mina barn älskar det, även om de kan bli lite väl närgångna 😉

Tillbehör som ingår

Till Stokke Trailz ingår både regnskydd och myggnät. Regnskyddet är i klarplast med resår runt om. Det är lätt att sätta dit och sitter bra. Det finns en ficka framtill med ett lock som går att rulla upp för extra vädring eller om barnet vill se ut lite bättre. Som alla regnskydd i klarplast håller det tätt riktigt bra. Ett stort plus är att du på etiketten blir informerad om att regnskyddet är helt fritt från ftalater.

Myggnätet passar både sittdel och liggdel. Det var inte helt lätt att lista ut hur det skulle sitta men jag tror att jag lyckades till slut. Eftersom det är hål i fotstödet vill du gärna att myggnätet täcker även baksidan av fotstödet, jag fick det bara att göra det om jag hade fotstödet i kortaste läget.

Det ingår även ett extra inlägg i samma färg som sittdelen som kan placeras i sittdelen för att göra “gropen” mindre för att anpassa sittdelen till ett mindre barn.

Stokke Trailz har också fäste för två mugghållare på sidan av handtaget och fäste för parasoll på sittdelen.

Som tillbehör att köpa till Stokke Trailz finns liggdel, adapter för babyskydd, Stokkes resväska Prampack, mugghållare, parasoll, skötväska, åkpåse, filt, vinterkit, sommarkit och style kit.

Mått & vikt för Stokke Trailz

Hopfälld:

Med sittdel ovanpå: 95x63x50 cm

Chassit med hjul: 95x63x35 cm

Chassit utan hjul: 86x54x23 cm

Uppfälld:

Längd med handtaget infällt: 82 cm

Längd med handtaget utfällt: 103 cm

Höjd: 127 cm

Bredd: 63 cm

Hjulbas (Svängradie): 53 cm

Sittdel:

Sittyta till sufflett: 56 cm

Ryggstöd: 47 cm

Sitsens djup: 21 cm

Sitsens bredd: 25 cm

Fotstöd: 13/18/22 cm

Ligglängd: 95 cm

Höjd till sittytan: 67 cm

Vikt:

Chassi: 10,3 kg

Sittdel: 4 kg

Vagn med sittdel: 14,3 kg

Maxvikt: 15 kg

Maxvikt varukorg: 10 kg

Om barnvagnsblogg.com

Barnvagnsblogg.com startades juni 2010. Jag som driver bloggen heter Elin, jag är en 26-årig tvåbarnsmamma som bloggar om mitt stora intresse barnvagnar. Jag har en dotter som är 3 år och en son som är ett år, vi bor i lägenhet utanför Göteborg tillsammans med min man.Jag har sedan min dotter föddes testat och recenserat ett 60-tal olika barnvagnar, och jag hoppas att det blir betydligt fler. Barnvagnsintresset har nog funnits hos mig sedan dockvagns-tiden och faktum är att jag startade bloggen nästan ett år innan min dotter föddes.

I samarbete med Stokke

Den här texten är publiceras i samarbete med Stokke och Barnvagnsblogg.com.

För mer information om barnvagnen Stokke Trails besök www.stokke.com

Läs också...

Barnnet redaktionen
Vi som skriver här är vår kära Barnnet redaktion, vi skriver nästan enbart om barnprylar och anser oss själva som experter på området. Barnnet.se har funnits sedan 2007 så vi har varit med i barnsvängen en lång tid och fullkomligt älskar barnprodukter.